Τετάρτη 23 Ιανουαρίου 2013


Η ιστορία της ταχυδακτυλουργίας


Τι οφθαλμαπάτη είναι αυτή που διαταράσσει τη διαχωριστική γραμμή της αληθινής πραγματικότητας και σε πάει στο φανταστικό; Μήπως είναι επιτακτική ανάγκη να διευρυνθεί και να θεμελιωθεί η αληθινή υπόσταση της όρασης ξανά; Και πώς τα καταφέρνει αυτός ο άνθρωπος όλα αυτά; Είναι προικισμένος από τη φύση με ειδικά χαρίσματα; Έχει εγκεφαλικές δυνάμεις για την επίτευξη των κατορθωμάτων του; Σωματική δεν έχει, είναι ίδιος με εμάς. Τέλος πάντων πρέπει να μας δώσει κάποιος μια εξήγηση για όλα αυτά. Στη σημερινή εποχή όλα τα παραπάνω τα παρουσιάζει ο ΤΑΧΥΔΑΚΤΥΛΟΥΡΓΟΣ. Διεθνώς έχει επικρατήσει η λέξη ΜΑΓΟΣ (magician). Τι είναι όμως ο ταχυδακτυλουργός και τι είναι η ταχυδακτυλουργία;
Ο ταχυδακτυλουργός είναι ένας χαρισματικός καλλιτέχνης διασκεδαστής και η ταχυδακτυλουργία είναι τέχνη. Ο ταχυδακτυλουργός εκμεταλλεύεται τους φυσικούς νόμους, τις ιδιότητες της χημείας, του φωτός, του ήχου και με συνδυασμό τεχνικής εξάσκησης και θεατρικής σπουδής, παρουσιάζει αυτό το θέαμα που σε πείθει για το αδιανόητο, το ακατόρθωτο, το υπερφυσικό, με μοναδικό στόχο και σκοπό την ψυχαγωγία. 
Η εμφάνιση των πρώτων ταχυδακτυλουργών και μαζί τους η τέχνη του ταχυδακτυλουργού, χάνονται στα βάθη των αιώνων και πιθανότατα ξεκίνησε μέσα από τα αρχαία ιερατεία. Αυτό βγαίνει ως συμπέρασμα, γιατί αφότου το ανθρώπινο γένος οργανώθηκε σε κοινωνίες, συναντούμε δύο φορείς να προσπαθούν να κυριαρχήσουν επί των λαών. Το κράτος-εξουσία και το ιερατείο-θρησκεία. Στις πρωτόγονες φυλές, την ηγεσία, την εξουσία και τη θρησκεία την κατείχαν ένας, ο ΜΑΓΟΣ. Ακόμα κι όταν ήταν διαχωρισμένες, ο μάγος και αργότερα τα ιερατεία, είχαν ανέκαθεν μεγάλη επιρροή και σεβασμό από την εξουσία και σχεδόν πάντα είχαν μια θέση συμβούλου δίπλα στους βασιλιάδες και αρχηγούς.
Πολλές φορές αυτοί οι παντοδύναμοι ιερείς, για να γίνουν πιστευτοί ή για να μπορέσουν να επηρεάσουν αποφάσεις ή ως εντολοδόχοι της εξουσίας, πραγματοποιούσαν «μαγικές επιδείξεις», βασισμένες σε τρικ τεχνικής ή τεχνολογικής προέλευσης.
Ο χαρακτήρας τους ήταν θρησκευτικός και σκοπός τους ο εντυπωσιασμός για την ευκολότερη παραδοχή της τότε κυρίαρχης δοξασίας και της ανετότερης επίτευξης των σκοπών του ιερατείου. Οι μηχανικές κατακτήσεις της αρχαιότητας και μάλιστα στον τομέα του αυτοματισμού, χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον από τα ιερατεία για λόγους εντυπωσιασμού. Πόρτες ναών άνοιγαν μόνες τους, αγάλματα μιλούσαν ή έβγαζαν φωτιές από το στόμα τους, άνθρωποι οδηγούνταν σε υπόγειες εγκαταστάσεις για να «συναντηθούν» με τους νεκρούς.
Ο έλεγχος της κατάστασης ξεφεύγει από τα ιερατεία και οι «ξύπνιοι»της εποχής άρπαξαν την ευκαιρία και άνοιξαν έναν καινούργιο δρόμο στην ιστορία της ταχυδακτυλουργίας. Έτσι σιγά σιγά δημιουργήθηκε μια νέα κατηγορία, αυτή των «θαυματοποιών», οι οποίοι εξασκήθηκαν στην παρουσίαση θεάματος για ψυχαγωγία και έτσι έβγαζαν το ψωμί τους. 
Όλα αυτά συνέβαιναν σε όλους τους τότε αναπτυγμένους πολιτισμούς από τα βάθη της Ασίας, (Χαλδαίους κ.τ.λ.) στην Αίγυπτο αλλά και στην αρχαία Ελλάδα. Έτσι σιγά σιγά η εξέλιξη έφερε την τέχνη του ταχυδακτυλουργού-θαυμα­τοποιού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου